среда, 14 марта 2012 г.

Підготовка майбутніх фахівців з менеджменту персоналу в університетах Великобританії як педагогічна проблема

Підготовка майбутніх фахівців з менеджменту персоналу в університетах Великобританії як педагогічна проблема

Трансформація вітчизняної вищої школи в європейський освітній простір зумовила появу нових вимог до професійної підготовки майбутніх фахівців економічного профілю та менеджерів з персоналу. У зв’язку з глобалізаційними процесами модернізація економічної освіти в Україні спрямована на підвищення академічної мобільності студентів за рахунок наближення змісту, технологій і методів навчання до тих, що поширені у країнах Європейського Союзу. Відповідно до прийнятих усіма 46 країнами – учасницями Болонського процесу правил в Європі створюється єдиний простір вищої освіти, на теренах якого взаємно визнаватимуться документи про вищу освіту будь-якої країни-учасниці. В цьому контексті корисним для України є вивчення досвіду прогресивних країн з метою запозичення позитивних ідей для модернізації підготовки майбутніх менеджерів персоналу.
Особливого значення в економічній освіті України, яка б задовольняла потреби суспільства та відповідала європейським стандартам підготовки майбутніх фахівців з менеджменту персоналу, набуває вивчення та реалізація позитивних ідей досвіду Великобританії, відомої як однієї із світових лідерів на ринку освітніх послуг. Випускники вищих навчальних закладів Великобританії отримують дипломи та сертифікати міжнародного зразка, якість яких визнана в усьому світі.
Університети Великобританії регулярно інспектуються та проходять атестацію спеціальними державними інститутами: Комітетом із стандартів у сфері освіти (Office for Standards in Education (OfSTED)), Британською радою (British Council) та Британською радою з акредитації для приватних освітніх закладів післяшкільної та вищої освіти (British Accreditation Council for Independent Further and Higher Education (BAC)) [6,89].
Високі стандарти якості університетської освіти Великобританії репрезентуються незалежними державними органами: Агентством з контролю якості у вищій освіті (Quality Assurance Agency for Higher Education (QAAHE)), Агентством з кваліфікацій та навчальних програм (Qualifications and Curriculum Authority (QCA)) та Програмою оцінки якості дослідницької роботи в навчальних закладах Великобританії (Research Assessment Exercise (RAE)). Вищі навчальні заклади Великобританії проходять комісію з інституційного аудиту (Institutional audit за QAAHE) кожні шість років для визначення ефективності системи якості навчання на рівні навчальних дисциплін, участі університету у загальнонаціональній мережі, його співпраця з іншими організаціями з питань менеджменту якості. Якість програм і навчальних стандартів університетської освіти Великобританії висвітлено у документах з самооцінки ВНЗ (self-evaluation documents (SEDs)), які перевіряє Комісія з інституційного аудиту та опубліковує свою доповідь про результати перевірки ВНЗ.[6, 340]
Згідно з міжнародним рейтингом Університетів The Times Higher Education-QS World University Rating, до якого входять двісті найкращих університетів світу, топові місця для підготовки майбутніх фахівців з менеджменту персоналу різних рівнів займають такі університети Великобританії: Единбурський, Брістольський, Бірмінгемський, Шеффілдський, Ньюкаслський, Саутгемптонський, Абердинський, Ліверпульський Університети, Університет Глазго, Університет Кардіффа, Лондонський університет королеви Марії, Університет Суррея, Університет Стратклайда та Університет Роял Холлоуей. У встановленні рейтингу враховували такі критерії: результативність наукових досліджень, якість освіти, рівень викладацького складу та оцінка рівня підготовки випускників, міжнародні зв’язки[7,68].
Професійна підготовка майбутніх фахівців з менеджменту персоналу різних рівнів здійснюється в унітарних та колегіальних університетах Великобританії. Понад 60 університетів Великобританії готують майбутніх фахівців з менеджменту персоналу освітньо-кваліфікаційного рівня бакалаврату, а ще біля 85 університетів й коледжів – освітньо-кваліфікаційного рівня магістра.
Отже, дослідження проблеми професійної підготовки майбутніх фахівців з менеджменту персоналу в університетах Великобританії та виокремлення позитивних ідей британської освіти може відіграти важливу роль у модернізації економічної освіти України та слугувати основою для професійної підготовки фахівців цієї галузі в Україні.
Для реалізації цієї мети передбачається вирішення наступних завдань дослідження:
1) виокремити та охарактеризувати теоретичні аспекти професійної підготовки фахівців з менеджменту персоналу у Великобританії;
2) проаналізувати професійні та особистісні якості фахівця з менеджменту персоналу;
3) теоретично обґрунтувати модель професійної підготовки майбутніх фахівців з менеджменту персоналу в університетах Великобританії;
4) виявити можливості та напрями використання інноваційних ідей та досвіду Великобританії в освітній системі України.
Теоретичну основу дослідження становлять: теорії менеджменту персоналу (В. Данюк, Д. Мельничук, А. Колот, О. Цуруль, Є. Панченко, В. Петюх, С. Цимбалюк та ін.); філософсько-педагогічні концепції гуманізації менеджерської освіти (Г. Балл, Л. Гелюх, І. Зязюн та ін.); теоретичні й методологічні засади професійної освіти (А. Алексюк, С. Батишев, І. Зязюн, В. Козаков, В. Кремень, Н. Ничкало, П. Олійник, С. Сисоєва та ін.); концепції організації навчального процесу у вищих закладах освіти (В. Безпалько, С. Гончаренко, М. Євтух, В. Лозова, А. Нісімчук, І. Прокопенко, Л. Романишина, Г.Троцко, В. Чайка та ін.); сучасні інформаційні технології та інноваційні методики професійного навчання (І.А.Зязюн, Н.Г.Ничкало, С.У.Гончаренко, Г. В. Терещук та ін.); концептуальні ідеї законів та інших документів про освіту (Закон України “Про вищу освіту”, Національна доктрина розвитку України у ХХІ столітті та ін.).
Наукова новизна дисертаційного дослідження полягатимете в тому, що в педагогічній науці України буде вперше:
- теоретично обґрунтована професійна модель фахівця з менеджменту персоналу у Великобританії;
- на основі порівняльного аналізу систем професійної підготовки майбутніх фахівців з менеджменту персоналу у Великобританії та Україні виявлено можливості використання британських інноваційних ідей та досвіду у вітчизняній професійній освіті;
- узагальнено зміст та форми організації професійної підготовки майбутніх фахівців з менеджменту персоналу у вищих начальних закладах Великобританії.
ЛІТЕРАТУРА
1. Освіта у Великій Британії: путівник по освіті в Британії / Британська Рада в Україні. –К., 2004. – 175 с.
2. Contemporary Management / Gareth R.Jones, Jennifer M. George, Charles W.L. Hill. –2 ed. − Irwin McGraw-Hill : Printed in the United States of America, 2000. – 778 p.
3. Flaud, Roderick Convergence and Diversity/ Europe’s Universities beyond 2010: Diversity with a Common Purpose. –Reader –EUA, 2007. –P.23-36.
4. Freeman R. Edward. Strategic Management: Stakeholder Approach. – Marshfield, M. A : Pitman. – Р. 24.
5. Getting into Business & Management Courses. 4-th Edition. Trotman & Company Ltd. 2001. – 97 p.
6. International Guide to Qualifications in Education. Fourth Edition. NARIC (The National Academic Recognition Information Center) for the United Kingdom. British Council. – 842 p.
7. Scott, Peter the external Face of the Bologna Process: The European higher Education Area in a Global context/Europe’s Universities beyond 2010: Diversity with a Common purpose. Reader. –EUA, 2007. –P.65-81.

Комментариев нет:

Отправить комментарий